Sunday, June 2, 2013

DM Sprint

Så kom dagen, jeg har trænet op til i snart et år. DM sprint på hjemmebane i og omkring Bastrup sø. Mit helt store mål for mine 3 år som U23-atlet var, at jeg skulle vinde en medalje, inden jeg rykker op i senior eliten. Det mål indfriede jeg igår, så nu er jeg på jagt efter nye og spændende udfordringer. Træningen op til stævnet har stået på længe, og de sidste par uger har jeg forberedt mig optimalt til dette stævne.

Så er alt udstyret fundet frem - klart til at blive pakket.



Forberedelse:
Jeg havde de sidste par dage op til konkurrencen været meget konservativ med min kost. Ingen kød, lette kulhydrater og mange små måltider var opskriften på en perfekt kostplan. Jeg var ved stævnepladsen kl. 12:15, to en halv time inden jeg skulle starte. Den første sætning jeg hører, da jeg træder ind i registrerings-teltet var "er det rigtigt, at eliten skal svømme uden våddragt?" og svaret lød prompte "ja!". Jeg nåede lige at gå lidt i panik, da jeg overhovedet ikke havde regnet med, at vandet ville være over 20 grader, men efter at have snakket med nogle klubkammerater om situationen, blev jeg enig med mig selv om, at det var en oplevelse og vigtig erfaring. Jeg varmede op med Rasmus Petræus og fik en hyggelig tur med ham på tomandshånd, super fedt lige at komme væk fra stævnet og stresset inden starten. Jeg nåede også lige at hoppe i vandet inden starten - det var slet ikke så slemt, som jeg frygtede.

Klar til start. Får lige et par ord med på vejen fra min far, der var  min personlige tidtager til stævnet.


Svømning:
Da jeg hørte dommeren sige "Go!" spurtede jeg ud over rampen og lavede et noget klodset hovedspring. Man kan ikke hoppe i vandet på samme måde, når man ikke har våddragt på, så det resulterede i, at jeg fik lidt vand i min brille, men der var ikke tid til at stoppe og rette det. Jeg kunne stadig se på det venstre øje, og jeg ved ikke, om det var derfor, men jeg har aldrig navigeret bedre i åbent vand før. Lige efter første bøje (ca. 200 meter) overhaler jeg ham, der startede 1 minut før mig, vigtigt! Ved næste bøje overhaler jeg den næste. Efter vendepunktet svømmede vi mod strømmen. Jeg kunne mærke, at min mave blev meget kold, og jeg mistede en del fart, da jeg prøvede at kontrollere min mave og finde en fornuftig rytme i modstrømmen. Jeg kom op af vandet efter 11 minutter og 2 sekunder. En godkendt tid, men jeg har helt sikkert potentiale til mere.

På vej op til min cykel i T1.

T1:
Godt og meget hurtigt skift, da der ikke var en våddragt at kæmpe med. Desværre var der en, der havde rykket min kasse, så jeg mistede lige 5-10 sekunder på at spørge en official, om jeg måtte smide mine ting på græsset. Ud af T1 efter 1 minut og 3 sekunder.

Som billedet viser, var min kasse væk i T1, men den kom heldigvis tilbage inden T2.

Cykling:
Cyklingen gik lige efter planen. Det var ret ensomt på den første runde, hvor jeg ikke mødte én eneste anden deltager. På anden runde fik jeg lidt selskab, så det var rart. Jeg trådte ca. 330 watt, hvilket også var planen. Jeg mistede for meget tid på bakkerne, hvilket jeg ikke lige havde  regnet med, men modvinden kan også have spillet en rolle her. Jeg følte egentlig, at benene ikke var helt 100%, men meget tæt på, så mon ikke de sidste par procent kommer i løbet af de næste par uger. 34 minutter og 19 sekunder på 23 km.


 
Fart på. På vej ud på anden omgang.

T2:
Hurtigste tid af alle! Så det var et ret godt skifte. 33 sekunder. Enough said.



Dagens hurtigste T2 tid.

Løb:
Jeg kom ud af T2 med fuld fart, men havde lært fra mine andre stævner, at jeg skal tage den med ro i starten, hvis ikke jeg skal få problemer med vejrtrækningen. Det gik fint, og efter et par hundrede meter var jeg i fuldstændig kontrol. Jeg havde ikke ur på, så jeg kunne ikke følge med i tempoet, men det var ret godt. Tilpas hårdt uden at jeg gik død efter en runde. Ligesom på cykelturen var der ikke andre end ungdomsatleter på ruten, så jeg overhalede en masse. Jeg manglede lidt en hare gennem hele løbet, men det var også fedt at blive udfordret mentalt hele vejen. Jeg løb i mål efter 18 minutter og 13 sekunder. En lille smule langsommere end forventet, men meget bedre end sidste år.




Samlet blev det til 1 time 5 minutter og 12 sekunder. Det rakte til en 3. plads i U23 elite klassen og en samlet 16. plads. Der var ikke langt ned til top 10, men jeg kæmper videre, og næste år vil jeg helt sikkert kæmpe for at komme blandt de 10 bedste.

Fornemt selskab på skamlen. Peter Østergaard (1) og Thomas Strange (2)

No comments:

Post a Comment